Selasa, 18 Juli 2017

khasiat serta faedah tumbuhan asoka (ixora coccinea)

khasiat serta faedah tumbuhan asoka (ixora coccinea) 
penjelasan tumbuhan asoka

tumbuhan asoka merupakan tumbuhan memanjang yang kerap anda jumpai terletak disekiar anda. tumbuhan asoka ini kebanyakan di tumbuhan di jambangan alias ditanam di pekarangan serta laman depan rumah. julukan latin tumbuhan asoka merupakan ixora coccinea. dalam bahasa inggris tumbuhan asoka ada julukan jungle geranium, flame of the woods, serta jungle flame. berdasarkan asal usul asal dari tumbuhan asoka ini berawal dari kawasan india selatan serta sri jarang. sirkulasi tumbuhan asoka ini dari kawasan indonesia, malaysia, filipina, vietnam, kamboja, laos serta thailand. ciri-ciri tumbuhan asoka ini mempunyai daun yang berukaran kira-kira besar beragam hijau serta bunga yang bertandan kecil-kecil beragam merah. manfaat serta arti tanamana asoka buat beberapa populasi di indonesia boleh jadi cuma diduga selaku tumbuhan memanjang aja karna tumbuhan asoka mempunyai bunga yang bagus. akan tetapi anda enggak ingat tumbuhan asoka ini melimpah mempunyai khasiat serta faedah buat penyembuhan beragam bentuk penyakit yang terdapat ditubuh.

julukan kawasan tumbuhan asoka

jawa: asoka
sumatera: bunga santen merah
sunda: soka beureum
ternate: aku biyung

kategorisasi tumbuhan asoka

kingdom: plantae (belukar)
subkingdom: tracheobionta (belukar berpembuluh)
hebat bagian: spermatophyta (membuahkan bulir)
bagian: magnoliophyta (belukar berbuah)
kategori: magnoliopsida (berkeping dua/dikotil)
sub kategori: asteridae
ordo: rubiales
ahli: rubiaceae (kabilah kopi-kopian)
jenis: ixora
genus: ixora coccinea l.

anatomi serta ilmu bentuk kata tumbuhan asoka

tumbuhan asoka adalah salah satu tipe tumbuhan yang berawal dari keluarga tumbuhan kopi-kopian. tumbuhan asok ini termasuk tumbuhan kelompok sama skala 1 hingga 4 meter. batang tumbuhan asoka ini berdiri, berkayu perempatan melimpah. daun tumbuhan asoka ini berdaun ahad letaknya saling beradu kening. daun tumbuhan asoka berupa bulat panjang sama akar daun yang jirus sama pinggir daun yang datar. pertulanagan daun tumbuhan asoka ini menyirip sama skala jauh daun 3-7 centimeter, serta bidang jebab belantara 3-5 centimeter. tumbuhan asoka mempunyai daun yang beragam kekuningan kala tampak kala daun tumbuh bakal beragam hijau. bunga tumbuhan asoka ini beragam, serta berpasangan dua beragam merah. tumbuhan asoka mempunyai kelopak bunga yang berupa berumbung sama kenur biang yang berjumlah empat, sama skala bunga 0, 5 centimeter. kepala kenur biang tumbuhan asoka menempel pada kekuasaan. buah tumbuhan asoka ini buahnya buni bundar bulat panjang beragam merah. bunga tumbuhan asoka ini bakal berbuah sepanjang tahun. bulir tumbuhan asoka berupa ceper bulat panjang serta beragam putih. akar tumbuhan asoka ini akar terjungkir beragam kecoklatan. budidaya tumbuhan asoka ini berkembangbiaknya sama metode bulir serta stek. lingkungan tumbuhan asoka terletak pada kawasan lembab sama binar baskara yang lagi yang mana tumbuhan ini bisa di tabur pada kawasan yang tingginya dibawah 600 meter dari dasaran laut.

komponen tumbuhan asoka yang dipakai

bunga, daun, serta batang serta akar

isi tumbuhan asoka

tumbuhan asoka berisi barang asam ursolic, asam oleanolic, sitosterol, teratur, lecocyanadin, anthocyanin, proanthocyanidins, serta glikosida dari kaempferol serta quercetin.

khasiat serta faedah tumbuhan asoka buat badan
tumbuhan asoka buat obat sakit perut serupa bangkit, berak air, merangsang sekresi alat pencernaan.
tumbuhan asoka berfaedah buat memulihkan sakit buduk, abses parah serta luka.
tumbuhan asoka berfaedah selaku obat analgesik.
tumbuhan asoka berarti buat pembasmi kuman.
tumbuhan asoka dipakai astringent.
tumbuhan asoka selaku obat diuretik.
tumbuhan asoka buat obat penenteram natural.
tumbuhan asoka berfaedah selaku obat sakit sakit sabun.
tumbuhan asoka berfaedah buat memulihkan penyakit kanker.
tumbuhan asoka dipakai buat meluas ambisi makan.
tumbuhan asoka berarti selaku obat sakit batu berdahak darah (hemoptisis), meriang serta sakit kepala.
tumbuhan asoka buat memulihkan sakit jirian, sakit datang bulan
memo

konsumsilah herbal tumbuhan asoka ini sama cermat serta seperti dosis. enggak di anjurkan buat perempuan yang lagi berbadan dua.

1 komentar:

  1. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    BalasHapus